MaePhim.se för oss på Thailands östkust.

Thailand, Laos och Kambodja sommaren 2012

Den här gången började jag min resa i Thailand med 2 nätter i Bangkok och sedan tog jag flyget upp till Udon Thani, Udon Thani kändes storleksmässigt lite större än Ban Phe.

Shopping

Udon har sin nattmarknad och där åt jag en fisk som var både billig och välsmakande.

Dagen efter hände det som bara inte får hända, bankomaten tog mitt kontokort och displayen vart svart. Jag fick tag i en tjej som arbetade i en butik precis bredvid som kunde lite engelska och fick hjälp att ringa till banken. Fick som svar från banken att dom inte kunde hjälpa mig fören dagen efter.

Jag förklarade att jag inte hade några pengar eller boende men banktjänstemannen stog på sig och förklarade att hjälp kommer först i morgon.

Helt plötsligt började bankomaten att vakna till liv(den kördes på en Windows XP) och ut från 7-eleven kommer en kille med mitt bankkort, gissa om jag vart glad. Hela denna bankomat historia tog mer än 2 timmar.

Här hände det som inte får hända, maskinen slukade mitt mastercard.

2 timmar sen hoppade jag på bussen till gränsen mellan Thailand och Laos.

Bussen från Udon till Laos

Det gick väldigt smidigt att ta sig över gränsen och jag betalade för VISA när jag kom fram till Laos gränsstation. Jag tog sedan en tuk tuk till Vientiane där jag stannade 2 nätter.

Gränsen mellan Thailand och Laos, detta den Thailändska sidan.

Friendship bridge mellan Thailand och Laos,

Laos var väldigt lugnt och trevligt men ganska dyr mat, däremot har dom den godaste ölen jag druckit i Asien(LaoBeer) som dessutom är billig i Laos.

Sedan tog jag bussen tillbaka till Udon och stannade där en natt och tog flyget till Bangkok dagen efter där Anrut väntade på mig och körde mig ner till Mae Phim.

Jag stannade 2 veckor i Mae Phim och sedan var jag tvungen att ta mig till Kambodja eftersom mitt VISA bara gällde 2 veckor efter det att jag kom tillbaka från Laos.

I Kambodja bodde jag centralt i Siem Reap.
Första natten vart det på Terrasse des Elephants hotel & restaurant som bara är 3.5 stjärnigt enligt Agoda, jag upplevde hotellet som mer lyxigt än 5 stjärniga hotell i Bangkok men ganska dyrt ca: 350 kr per natt.
Sedan bodde jag på Ta Prohm Hotell i 3 nätter som var ett helt okey 3 stjärnigt hotell för drygt 150 kr natten.

Båda dessa hotell låg mitt i centrum så nästa gång jag kommer tillbaka kommer jag garanterat bo på något av dessa hotell.

Hotell jag bodde en natt.

Siem Reap var en otroligt positiv överraskning, maten var helt suverän och billigt.
En draft öl kostade ca: 2 kr - 3.50 kr på restaurangen och ölen var dessutom riktigt god.

Jag åt Kambodjansk biff och hade förväntat mig en seg skosula men den köttbiten var minst lika bra som köttet jag får på restaurang i Sverige.
Prisexempel: en utskuren biff med pommes och en god sås samt 2 öl totalpris 40 kr.

Jag provade även att äta krokodil vilket jag inte kommer göra om, segt och oätbart.

Jag besökte även Angkor Wats tempel vilket var en upplevelse, en guide är krav om man ska förstå något.

Beskrivning hur jag tog mig till Siem Reap.

Jag tog en minibuss från Rayong till Aranyaprahet som ligger vid gränsen till Kamboja kostnad 300 baht och färden tog nästan 5 timmar.

När jag kom fram visade det sig att han som körde bussen samarbetade med dom som hjälpte till med VISA, jag hade någon dag tidigare varit på Lucky Saloon och fått veta att ett VISA ska kosta 1000-1200 baht vid gränsstationen.

När jag vart avsläppt av busschauffören fick jag veta att gränsstationen stänger om 15 minuter och jag måste skynda mig på för att inte bli kvar ett extra dygn i Thailand. Klockan var 16.45.

Han som skulle hjälpa mig med VISA informerade mig att VISA kostade 1200 baht + 500 baht eftersom jag var sen.
Jag förklarade att jag endast tänkte betala 1000 baht, efter en kortare diskussion betalade jag 1200 baht.

gränsen mellan Thailand och Kambodja.

När jag gick över gränsen följde han med och förklarade att taxi till Siem Reap kostade 500 baht/person, han förklarade även att i Kambodja är alla så små och att man sitter 2 personer i framsätet, han rekommendera mig att köpa 2 platser(1000 baht) och få hela framsätet för mig själv. När jag kom över till Kambodja fick jag veta att hela taxibilen kostade 1000 baht.

Jag bestämde mig för att ta bussen till Siem Reap eftersom det kändes ganska otrevligt vid gränsstationen, jag klev på gratisbussen som skulle ta mig till den stora busstationen där bussarna går till Siem Reap. Jag var helt själv på bussen förutom busschauffören och en guide.

Halvägs till den stora busstationen informerade guiden mig att bussarna slutade gå kl 16.00 så jag var tvungen att ta en taxi till Siem Reap. Jag ville då åka tillbaka till gränsstationen men guiden förklarade att det inte gick någon buss tillbaka fören dagen efter.

Det kändes riktigt otrevligt vid denna tidpunkt och jag hade ingen riktig plan vad jag skulle göra, jag litade inte på deras taxi men vad skulle jag göra?

Efter 5 minuter vid busstationen kom 2 engelska killar och vi gjorde följeslag, nu var vi 3 stycken och det kändes betydligt tryggare, vi tog en taxi till Siem Reap som nu kostade 1500 baht så det vart 500 baht/person.

Såhär efteråt vet jag vad jag skulle gjort och sluppit en otrevlig händelse vid gränsen.

Jag skulle ha köpt VISA innan online http://evisa.mfaic.gov.kh/ kostnad $25.

Jag skulle åkt från Rayong så att jag kom fram till Aranyaprahet senast 14.30 och väl i Kambodja tagit gratisbussen till den stora busstationen och därifrån tagit bussen in till Siem Reap.

Minibuss från busstationen till Siem Reap kostar $8/person och tar ca 2 timmar.
Buss från busstationen till Siem Reap kostar $6/person och tar ca 3 timmar.
Vägen in till Siem Reap är nybygd och är helt ok(tidigare tog denna resa betydligt längre tid)

Jag hade planerat att stanna en eller två nätter i Siem Reap men jag stortrivdes i Siem Reap och det vart 4 nätter, jag åkte sedan tillbaka till Thailand eftersom jag ville ta mitt körkort för bil och MC.

Detta var min första resa till Kambodja men garanterat inte den sista.

Jag återkommer med information från Mae Phim samt lägger upp vår nya restaurang på medlemssidan.

//Admin

London på studiebesök samt lite shopping på Oxford...